Van 16 tot en met 26 januari is het Fashion Week in Amsterdam. Hèt moment voor modeontwerpers om hun nieuwe creaties te showen en de trends voor het komend seizoen neer te zetten. Ik ben geen fashionista, lifestyle-blogger of kenner van de nieuwste mode en ben daarom heel benieuwd of de Fashion Week ook toegankelijk is voor ‘gewone’ bezoekers. En meer nog; of het eigenlijk wel leuk is voor iemand met een neus zoals die van mij.

Modepop? Ikke niet!
Modepop? Ikke niet!


Mijn zoektocht begint natuurlijk bij de agenda voor de Fashion Week. Online vind ik een overzicht van alle activiteiten tijdens de mode-tiendaagse, maar ik kom er al snel achter dat de meeste dingen mij niet zoveel zeggen: Said Mahrouf, Catwalk S? Sis by Spijkers en Spijkers? Dit is Chinees voor mij.

PoserenVoorMuur

10 Days Downtown
De 10 Days Downtown van Zalando klinkt het meest toegankelijk. ‘From the catwalk to the sidewalk’, Zalando wil de Fashion Week dichter bij de mensen brengen. De locaties variëren van een bioscoop tot een restaurant en zelfs het Van Gogh Museum. Leuk! Mijn oog valt op ‘Fashion Feel Good’ in restaurant Mossel & Gin. Ik kan nergens vinden of en waar ik kaartjes moet kopen, dus besluit ik gewoon te gaan. Aan de deur blijkt dat ik uitgenodigd had moeten worden; niet voor ‘gewone’ bezoekers dus. Maar ik ben zonder problemen meer dan welkom.

Ik krijg een glaasje gin tonic en word overspoeld met heerlijke hapjes
Ik krijg een glaasje gin tonic en word overspoeld met heerlijke hapjes
De tafels en stoelen maken plaats voor kledingrekken en accessoires
De tafels en stoelen maken plaats voor kledingrekken en accessoires
Ik kan zelfs mijn nagels laten doen. Cool!
Ik kan zelfs mijn nagels laten doen. Cool!


Hier worden de nieuwe trends en kleuren voor het voorjaar en de zomer gepresenteerd. Ik zie kreten als Urban Safari en Denim Deluxe. Ik leer dat spijkerstof helemaal hot is en wijd uitlopende broekspijpen weer terugkomen. Stoere tijgerprintjes zijn niet ordinair en glimmende studs op een bloemetjesbikini noemen we Tropical Crush. Dat ik niks met mode heb is onzin, wordt mij verteld. “Iedereen die kleren draagt heeft iets met mode.” Zo had ik het nog niet bekeken. Voor ik het weet slaat de hebzucht toe en wil ik ook al die nieuwe kleuren en printjes in mijn kledingkast hebben hangen. Gelukkig zijn de kleren niet te koop in dit restaurant. Maar ik ga zeker uitzoeken waar ze wel van eigenaar verwisselen.

Urban Safari ziet er zo uit
Urban Safari ziet er zo uit

Kledingrek

Kijken

Fashion Films
Op de planning staat ook ‘Fashion Films’. Ah film, daar heb ik wel wat mee. Via een linkje koop ik een kaartje voor € 5,- en weet ik zeker dat ik mag komen. De Fashion Films zijn voor iedereen. Zes korte films in het Ketelhuis, gemaakt door modestudenten en geïnspireerd op jonge Nederlandse modeontwerpers. In de films zie ik de meest bijzondere creaties van kleurrijke stoffen die jonge meiden vermaken tot een femme fatale. De jassen met hoge schouders en grote knopen zijn niet om te dragen, het is een kunstvorm.

De Fashion Week catwalk
Ik wil op z’n minst een catwalkshow zien tijdens de Fashion Week. Dus koop ik voor € 75,- per stuk twee goldtickets (ik neem vriendin Gonnie mee) voor de show van modeontwerper Aziz Bekkaoui. Silver voor € 39,50 was uitverkocht en platinumtickets a € 199,- vind ik echt te duur. Ik heb hoge verwachtingen en grote stress als ik door mijn kledingkast ga. Gelukkig krijg ik het advies om vooral niet overdressed te komen. Dat is alleen weggelegd voor de grote namen in de fashion industrie.

FWFotomoment


Ik kijk mijn ogen uit in de Gashouder, waar de catwalkshow is. Extravagante dames èn heren in kleurrijke jurken en glimmende rokken. Hoge hakken en lippenstift zijn een must. Gepoetste Mercedes’ zetten belangrijke mensen af voor de rode loper, die vervolgens net als wij aansluiten in de rij voor de garderobe. Bij de goldticket krijg ik een goodiebag met kleine cadeautjes, een Fashion Week T-shirt en een muntje voor een gratis glaasje champagne aan de bar.

Proost!
Proost!


De show begint en Gonnie en ik nemen plaats op de middelste rij langs de catwalk in de indrukwekkende Gashouder. De voorste rijen zijn voor de modecelebs die er echt toe doen in deze industrie. Dat is wel duidelijk. Er dartelen groepjes journalisten om de dames en heren van de platinumtickets en als het even kan wordt er een selfie geschoten met een fan.

De heren en dame zijn vast en zeker beroemd
Deze heren en dame zijn vast en zeker beroemd


De lichten gaan uit en duistere muziek begint te spelen. Op de tribunes lichten tientallen gezichten op in de beeldschermen van smartphones. Nog even Twitteren over #FashionWeek, dat doe ik ook. Dan komen de eerste modellen, met strakke gezichten het lange podium op gelopen. Aziz Bekkaoui hult zijn modellen in zwart-witte pakken met een steeds terugkerend printje dat me doet denken aan de bekende Arafat-sjaal. Ik word afgeleid door de sombere gezichten van de magere meiden op de catwalk en vraag me af of ze honger hebben. Dat heb ik inmiddels wel.


Gashouder

Nog geen twintig minuten later springen de lichten weer aan. Is het afgelopen? Het publiek lijkt daar zeker van te zijn en loopt langzaam richting uitgang. Gonnie en ik blijven zitten en kijken elkaar verbaasd aan: “was dit het alweer?”

De dames en heren van de pers hebben natuurlijk de beste plekken voor een mooi kiekje
Ben je van de pers, dan krijg je natuurlijk de beste plek voor een mooi kiekje


Op de vraag of de Fashion Week ook voor gewone bezoekers is, is mijn antwoord ‘ja, zeker voor een keer’. Het is een andere wereld, waar schoonheid alles is, en de schoonheid van vandaag niet die van morgen hoeft te zijn. Zelfs in mijn simpele outfit voel ik mij even een ster tussen al die mooie mensen. Na afloop wordt er uitgebreid bijgepraat en genetwerkt, dus als je ambities hebt in de mode is het een absolute aanrader. De Fashion Week is één van de weinige internationale modeweken waar gewoon kaartjes voor te koop zijn. Eén tip: met een kaartje van € 39,50 kun je de catwalk net zo goed zien als met een kaartje van € 75,-.

Ben jij wel eens naar de Fashion Week geweest? Ik ben benieuwd wat jouw ervaring is. Laat een comment achter onder dit bericht.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.