Net als een arthousefilm op Netflix waarvan je weet dat je die moet kijken, maar nooit het juiste moment kunt vinden, staat Detroit, Michigan, al jarenlang op ons lijstje. We hebben van een afstandje gezien hoe de verhalen over de stad veranderd zijn van artikelen in roddelblaadjes over een moderne spookstad tot verhalen over stedelijke vernieuwing en wederopleving. Net als die verhalen, is onze interesse voor de stad ook veranderd, van een fascinatie voor een stad in een neerwaartse spiraal — iets dat zo onmogelijk lijkt voor een Amerikaanse stad — tot een oprechte interesse in een klassieke, Amerikaans icoon die zijn zinnen heeft gezet op een nieuw imago als trendsetter en culturele pionier.

Detroit

Door een combinatie van gebeurtenissen is het voor ons duidelijk geworden dat 2016 het jaar is om de Motor City te bezoeken. En wel hierom:

1. Architectuur. We wisten al dat Detroit best wat historische architectuur heeft, maar niet hoe significant de stadsarchitectuur daadwerkelijk is. Als wij aan Detroit denken, komen beelden in ons op van het enorme GM Renaissance Center dat een grote schaduw op de rivier de Detroit werpt. Een indrukwekkend geheel op foto’s, maar nou niet bepaald iets wat we met eigen ogen zouden willen zien.

We hadden blijkbaar veel te leren! In 2016, zal het  U.S. Pavilion at the Venice Biennale, een wereldwijde expositie over innovatie binnen de architectuurwereld, geheel in het teken staan van het erkennen van het architectonisch belang van Detroit en de rol die deze heeft gespeeld bij het vormen van de moderne stad. Bovendien zal het paviljoen kijken naar de manieren waarop de stad, die ooit gezien werd als het ‘centrum van de Amerikaanse verbeelding’, als testlocatie kan dienen voor stedelijke hernieuwing en als katalysator voor het vormen van de stedelijke cultuur voor de nieuwe generatie.

2. Het eten. Van wat we gelezen hebben, lijkt het erop dat er een soort van foodie-renaissance in Detroit is ontstaan, iets wat niet lijkt te horen bij een herstellende stad. We zijn uiterst nieuwsgierig geworden door verhalen over een nieuwe fijnproefcultuur, georganiseerd door tijdelijke restaurants die samen een culinaire revolutie lijken te organiseren. Wat echt onze aandacht trok was (revolver), waar een wisselende reeks gastchefkoks de zeer populaire ‘table d’hote’ diners bereiden.

Detroit

Naast de culinaire wereld hebben we over een concept gelezen dat in de meeste steden gewoon onmogelijk is: grote stadsboerderijen. Detroit heeft blijkbaar heel veel open ruimte binnen zijn enorme stadsgrenzen (zo’n 360 vierkante kilometer). Dit komt deels door de vernielde gebouwen, die plaats hebben gemaakt voor stedelijke weilanden. Vervolgens is de grootste landbouwbeweging van het land hier ontstaan. Verschillende lokale restaurants ontvangen hun producten dan ook rechtstreeks van deze boerderijen. Sommige boerderijen, zoals Food Field, verkopen hun groentes ook op de historische Eastern Market van Detroit.

3. Kunst. Artiesten hebben wat stedelijke vernieuwing betreft altijd een belangrijke rol gespeeld. We hebben het in bijna elke stad die we bezocht hebben gezien: opkomende buurten waar vervallen pakhuizen worden opgefrist om te dienen als toneelruimtes en kunstgalerijen, waardoor ruimte gemaakt wordt voor algehele gentrificatie (waarop de artiesten die de eerste stappen hadden gezet voor de transformatie gaandeweg verdrongen worden, maar dit terzijde). Het is dus niet verrassend dat artiesten een cruciale rol spelen bij de renaissance van Detroit.

We lezen momenteel over een opbloeiende cultuur, waarbij er geen grenzen aan artistieke expressie lijken te zijn, en een omgeving die als leeg doek dient voor kunst die niet zomaar overal kan voorkomen — tijdelijke beeldhouwparken en talloze huizen die tot enorme kunstinstallaties omgetoverd worden. Een situatie zoals deze duurt echter natuurlijk niet lang.

Tijd dus om Detroit boven aan je lijstje te zetten.

No vacation required
Kent en Canaan beschrijven zichzelf als fanatiekelingen die hun leven zodanig hebben omgegooid dat elke dag een potentiële droomdag kan zijn. Ze begonnen een virtueel bedrijf om eindeloos veel te reizen, iets terug te doen voor de gemeenschap, en vanuit waar dan ook te leven van het werk waar ze zo van houden. Ze houden vooral van het schrijven over LHBT-vakanties, avonturen in de natuur, de technische kant van het reizen, de wereld over reizen met een doel, en chique accommodaties die niet kieskeurig zijn. Daarnaast schrijven ze over het leven en hun zigzaggende reis en avonturen via hun concept ‘No Vacation Required’. Bekijk het voor verhalen en inspiratie om je eigen versie van een ‘geen vakantie nodig’-leven te creëren.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.