Nederlanders shoppen het liefst in Londen, Amsterdam of Parijs. Naast de Spanjaarden winkelen Nederlanders het meest van alle Europeanen op vakantie. Maar Nederlanders geven – net als de Denen – het minste geld uit aan winkelen.

Londen meest geliefde shopbestemming
Nederlanders gaan vooral naar Londen (20 procent), Amsterdam (17 procent) en Parijs (13 procent) om te winkelen. Londen is ook de meest bezochte shopbestemming onder Europeanen (27 procent), gevolgd door Parijs (20 procent) en Milaan (15 procent). Amsterdam is met een nummer 10 notering op de Europese ranglijst wat minder populair. Onze hoofdstad wordt – behalve door Nederlanders zelf – het meest bezocht voor fashionartikelen door Duitsers (15 procent), Italianen (10 procent) en Fransen (8 procent). Buiten Europa is New York veruit de meest favoriete shopbestemming onder Nederlanders (33 procent) én onder andere Europeanen (41 procent).

Shopping
Photo credit: Images George Rex via VisualHunt.com / CC BY-SA

Nederlanders grote Europese shoppers
Vijfennegentig procent van de Nederlanders geeft aan dat ze daadwerkelijk wel eens gaan winkelen op hun vakantiebestemming. Na de Spanjaarden (99 procent), zijn Nederlanders hiermee de grootste vakantieshoppers van Europa. Ierland maakt deze top 3-lijst compleet, met 94 procent van de bevolking die op vakantie wel eens door de winkelstraten wandelt. De Noren (13 procent) en Denen (12 procent) shoppen het minst vaak op vakantie in vergelijking met andere Europeanen.

Shoppen belangrijk in keuze bestemming
Opvallend is dat winkelen onder de Nederlanders belangrijker is geworden in de keuze van een reisbestemming in de afgelopen jaren. In 2016 speelde bij meer dan één op de vijf Nederlanders (22 procent) shoppen een belangrijke rol in de keuze van de reisbestemming. In 2015 was dit slechts 15 procent van de bevolking en in de jaren daarvoor minder dan 5 procent.

Zuinig
Waar Europees gezien gemiddeld 486 euro wordt uitgegeven aan vakantieaankopen (o.a. aan kleding, gadgets en souvenirs), geven Nederlanders ‘slechts’ 343 euro uit. Nederlanders spenderen hiermee naast de Denen (327 euro) het minste geld van alle Europeanen en houden hiermee de naam van zuinig volk in stand. De grootste uitgaven worden gedaan door de Fransen (622 euro), gevolgd door de Spanjaarden (595 euro) en Ieren (577 euro). De grootste vakantie-aankopen van de Nederlanders zijn kleding (73 procent), schoenen (43 procent), drank/eten (30 procent), souvenirs (23 procent) en sieraden (19 procent).

Ga jij binnenkort shoppen tijdens een stedentrip? Lees dan eens de insider tips van lokale bloggers voor de beste plekken om te winkelen in New York, Marrakesh, Kopenhagen en Londen. Of bekijk deze shoppingpagina vol inspiratie!

Dit shoppingonderzoek werd door Expedia Inc. uitgevoerd in elf Europese landen: UK, Ierland, Duitsland, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Italië, Frankrijk, Spanje, Finland en Nederland. Er namen 1000 Nederlandse respondenten aan het onderzoek deel.

Reacties

Geef een reactie

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*