Dit is het verlanglijstje van de supertoerist die in vogelvlucht Nederland wil zien: het dagboek van Anne Frank, de tulpen in de Keukenhof en de molens in Kinderdijk. Naar die laatste ben ik erg benieuwd. Ik had er nog nooit van gehoord, voordat ik met mijn baan als Expedia Pioneer begon. Kinderdijk is echt zo’n plek waar elke Japanner van droomt, maar wij Hollanders eigenlijk nooit komen. Daar ga ik nu verandering in brengen.

Molens kinderdijk 2

Vanaf Dordrecht pak ik bus 19 naar Kinderdijk. Het is ongeveer veertig minuten rijden. De laatste minuten rijden we hoog op de dijk waar de Nieuwe Maas en de Lek samenkomen. Tussen de huizen aan de dijk vang ik een glimp op van de molens in het gele riet. De Japanse toeristen naast mij klimmen bijna bij me op schoot. Zij willen ook de beroemde molens zien. Nog even geduld, we zijn er bijna.

Bij de bushalte Kinderdijk staan grote, gele klompen. Het meisje dat ze aan heeft steekt twee vingers in de lucht en haar tong uit voor de foto. Even moet ik denken aan de Keukenhof. Ook hier weer heel veel Japanse en Duitse toeristen. Ben ik ook nu de enige Nederlander? Bij de informatiebalie word ik in het Engels aangesproken. De vrijwilligers achter de balie moeten lachen als ik in het Nederlands reageer. Nederlanders zie je hier niet vaak.

Eerst naar de film! Wordt mij aangeraden. Dan weet ik tenminste waarom hier zoveel molens staan.
Eerst naar de film! Wordt mij aangeraden. Dan weet ik tenminste waarom hier zoveel molens staan.


God heeft de wereld geschapen, maar de Nederlanders hebben Nederland gemaakt. Het zou zo op een tegel geschreven kunnen zijn. De molens van Kinderdijk staan op een stuk land dat er zonder die molens helemaal niet zou zijn. De 18e-eeuwse molens pompten het water uit de polder zo de Lek in. Ooit waren het er twintig, nu nog negentien. Nergens ter wereld staan zoveel molens zo dicht bij elkaar. Daarom staat Kinderdijk op de UNESCO Werelderfgoedlijst. En daarom ben ik er vandaag.

Molens Kinderdijk 1

Vanaf het bezoekerscentrum kun je langs de molens wandelen, fietsen of varen. Er gaan twee bootjes; de Hopper waar je op en af kunt stappen en de Cruiser die een heel rondje maakt. De Hopper vaart helaas niet, omdat het zo hard waait. Dan ga ik wandelen, zodat ik rustig van de omgeving kan genieten.

Langs het lange pad voor me staan de eerste vier molens. Op eentje na zijn ze allemaal bewoond door echte molenaars. Dat moet gek zijn, om te wonen op een toeristische trekpleister als Kinderdijk. De enige onbewoonde molen is open om te bezoeken. De wieken draaien hard door de wind. Het zoeven is van ver al te horen.

wieken

Ik had gehoopt op de typisch Hollandse wolkenlucht. Maar vandaag is er geen gaatje blauw te bekennen in de dikke grijze lucht. Het maakt het uitzicht niet minder mooi. De dreigende hemel helpt me te verbeelden hoe hard de molenaars twee eeuwen geleden moesten vechten tegen het water. Als om de voeten droog te houden. Precies dat waar wij Nederlanders bekend om staan. Het is niet zo gek dat toeristen uit de hele wereld hiernaartoe komen om te zien hoe wij ons lage land beschermen tegen onze vriend en vijand: de zee.

Landschap kinderdijk
Kinderdijk klompen

Wandelend langs de tientallen pittoreske molens bedenk ik me dat ik best trots ben op mijn roots. Ja! Wij wonen een paar meter onder zeeniveau! So what?! Zeg ik tegen een buitenlander die verbaasd naar een NAP-paaltje wijst. De Nederlanders hebben Nederland gemaakt.


molen kinderdijk 3

Wil je zelf ook de molens van Kinderdijk bewonderen? Hier nog wat handige tips:

  • Kinderdijk is bijna het hele jaar door open. In de winter kun je er prachtig schaatsen. Tenzij het net zo’n laffe winter wordt als afgelopen jaar. En in de zomer maak je een heerlijke wandeling door het oer-Hollandse landschap.
  • Van 14 maart tot 1 november zijn de openingstijden tussen 9.00 uur en 17.30 uur. In de overige maanden van 11.00 uur tot 16.00 uur.
  • Buiten sluitingstijden kun je wel gewoon langs de molens lopen. De Museummolen is dan gesloten en de boten varen niet.
  • Een ticket voor Kinderdijk kost € 7,50 voor volwassenen en € 5,50 voor kinderen tot 12 jaar. Dat is inclusief de entree voor de Museummolen.
  • Kaartjes voor de rondvaartboten kosten € 5,- per volwassene en € 3,- per kind.
  • Kom je met het openbaar vervoer? Vanaf Rotterdam kun je in 40 minuten met de waterbus naar Kinderdijk. Je kunt ook met de gewone buslijn 90, maar dat is een stuk minder leuk. Er rijden ook bussen vanaf Utrecht naar Kinderdijk. Met lijn 90 richting Rotterdam word je na 1,5 uur voor de molens afgezet. Dat is sneller en makkelijker dan met de trein.

Had jij wel eens gehoord van Kinderdijk?

Reacties

    Tine de Jong

    Ik kom vrij regelmatig in Kinderdijk want het zijn de wieken die mij steeds roepen en wenken. Ik ben er vlakbij geboren in een dorp nabij en was heel vaak bij de molens te vinden. Het is jammer dat men steeds zegt of ergens schrijft dat men als Hollander weinig te kinderdijk gaan. Dat is echt onjuist. Vele Nederlanders zijn er ook veel te vinden en te zien maar men wil het steeds alleen maar op de vele buitenlandse bezoekers hebben. Ik heb veel woorden op mijn blog(s) geschreven (heb er 2) over de molens en ook filmpjes gemaakt voor mijn YouTube kanaal. Kom maar eens op bezoek als je tijd heeft. Ik kwam op je schrijven uit omdat ik even wat zocht. Je foto’s zijn echt supermooi. Daar heb ik van genoten. Heb je schrijven graag ontmoet over het mooie molenland waar ik mijn hart aan heeft verpand.

    13/09/2017 at 11:58 am
    Paul Alkemade

    “Een ticket voor Kinderdijk kost € 7,50 voor volwassenen en € 5,50 voor kinderen tot 12 jaar. Dat is inclusief de entree voor de Museummolen.”

    Ja, beter nog: het is inclusief entree voor 2 museummolens.
    De tweede is de Blokker, een ouder type molen met een net iets andere functie en ingericht zoals die was ten tijde van de laatste beroepsmolenaar in de jaren 50.

    11/06/2015 at 11:01 pm

Geef een reactie

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*