Bij de hotelreceptie in de rij staan om in te checken, wachten tot het eten op je kamer wordt bezorgd; straks is dat allemaal verleden tijd. Hotels worden steeds meer geautomatiseerd en dankzij allerlei innovaties wordt een hotelovernachting een totaal nieuwe beleving.

Auteur: Andrea Indiano

Binnen een paar jaar kunnen we inchecken en de hotelreceptie vragen om een nieuw kussen zonder enige menselijke tussenkomst. In een paar hotels in de VS wordt al geëxperimenteerd met nieuwe technologieën om het de gast gemakkelijker te maken.

Future of travel

Robots
Een voorbeeld is het hotel Santa Clara in Californië, waar de roomservice wordt verzorgd door een robot. “De robot bezorgt bijvoorbeeld handdoeken, tandpasta en snacks op de kamers”, vertelt Steve Cousins, hoofd van het bedrijf Savioke dat de mechanische portiers produceert. “Een hotelmedewerker legt de spullen in de bak van de robot en typt het kamernummer in van de gast die ze besteld heeft. Dankzij het ingebouwde GPS-systeem kan de robot vervolgens zelf de lift nemen en alle mensen en obstakels die hij onderweg tegenkomt netjes ontwijken.”

De robots zijn uitgerust met meerdere camera’s en in hun geheugen is een plattegrond van het hotel opgeslagen. Zo kan het receptiepersoneel ze besturen. Nadat een robot zijn bestelling heeft afgeleverd, gaat hij terug naar zijn plek, waar hij wacht op de volgende opdracht. De machines zijn een meter hoog en wegen 45 kilo. Op dit moment kunnen ze nog niet praten, maar ze zijn wel zo geprogrammeerd dat ze bij het afscheid een geluidssignaal afgeven.

De hotels die tot dusverre contact hebben gehad met Savioke, hebben laten weten dat ze niet van plan zijn hun medewerkers te vervangen door robots. Zij zien hun nieuwe hulpjes als een nuttige manier om gasten sneller en beter van dienst te zijn. “Elk hotel dat een robot heeft gekocht, heeft hem zelf een naam gegeven”, vertelt Cousins. “De meeste mensen zijn in eerste instantie verbaasd als ze een robot door de receptieruimte en de gangen zien rijden, maar ze raken er ook heel snel aan gewend.”

Future of Travel

Een code in plaats van een sleutel?
Voorlopig zullen hotelgasten nog niet bij de voordeur worden verwelkomd door een robot. Ze zijn er alleen voor de meer technische klusjes. Iets wat wel binnenkort tot het verleden kan behoren, is het inchecken bij de receptie. Diverse hotels experimenteren met een concept dat veel verder gaat dan een digitale sleutel, namelijk toegang tot je geboekte kamer via je smartphone.

Gasten kunnen online inchecken en ontvangen dan 24 uur voor aankomst een code op hun telefoon. Eenmaal aangekomen hoeven ze alleen het toestel bij de deurkruk te houden en Bluetooth doet de rest.

Dit bespaart veel tijd als je na een dag hard werken zo snel mogelijk naar je kamer wilt. Bovendien raak je nooit meer je kamersleutel kwijt. Je hoeft alleen maar je telefoon in de gaten te houden, en dat doet iedereen toch al. En als de accu van je telefoon leeg is, vraag je gewoon de hotelrobot om een oplader. 😉

Reacties

  • Hotel de Klok

    Wat een interessant stuk en wat een ontwikkeling. Vraag me af hoe mensen hierop reageren. Wij van Hotel de Klok merken dat gasten een goede service van ons altijd erg kunnen waarderen. Een robot maakt het natuurlijk een stuk minder persoonlijk.

    06/02/2017 at 12:25 pm

Geef een reactie

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*