Als blogger wil je graag dat je blogs gelezen worden en soms wil je dat bepaalde blogs wat extra aandacht krijgen. Bijvoorbeeld als je zelf een reis hebt georganiseerd of één die door anderen wordt gehouden, maar die voor jouw lezers zeker interessant kan zijn. Zoals een bijeenkomst die gaat over de reizen waar je over geschreven hebt. Of misschien heb je zelf wel een avond georganiseerd om aan belangstellenden te vertellen over die bijzondere reis of bestemming.

Gelukkig zijn er tegenwoordig social media, een zeer effectieve manier om je reis te promoten. Wanneer je social media in wilt zetten, zijn er een aantal zaken die de belangstelling kunnen verhogen. Wat kun je doen om je reis op te laten vallen? We geven je graag een aantal tips:

1. Gebruik een hashtag

Wanneer je een update op twitter of andere social media plaatst, gebruik dan voorafgaand aan de naam van je blog of reisbestemming of andere trefwoorden een hashtag. Het # teken zorgt dat het woord dat achter de hashtag staat eenvoudig wordt gevonden. De Italië liefhebber zal regelmatig zoeken op #Italië, dus wanneer jouw reis over Italië gaat, is het zeker aan te raden om hier ook een hashtag voor te zetten.

social media

2. Laat het publiek meeleven

Plaats regelmatig een update over de voortgang van een reis. Dit zorgt dat de lezer betrokken raakt. Dit kan soms met een simpele vraag. Bij een trip waarbij je naar de sneeuw gaat, kan je bijvoorbeeld de vraag stellen: ‘Ooit wel eens Tafelspitz gegeten?’

Natuurlijk doen foto’s het altijd goed. Foto’s die je zelf plaatst, maar ook de interactie met de lezers. Vraag om foto’s van jouw lezers die te maken hebben met het onderwerp. Maak hiervan Facebook albums of plaats ze op Twitter met een hashtag. Nog mooier is het natuurlijk als diegene die foto’s insturen, ze plaatsen met een hashtag en de naam van jouw reis. Zo wordt je bereik nog groter. Je kunt hier eventueel een ‘live-selling’ actie aan verbinden. Bijvoorbeeld diegene die de leukste foto plaatst en je facebook pagina leuk vindt, krijgt een souvenir van je reis.

3. Maak een video

Maak een promotie video van je reis en plaats dit op de social media. Dit hoeft echt niet altijd een professionele productie te zijn. Soms kunnen wat foto’s, gecombineerd met tekst al genoeg beeldmateriaal opleveren. Natuurlijk is het nog leuker als er ook daadwerkelijk iets gefilmd wordt. Maar in alle gevallen maak je jouw boodschap visueel en dat zal de geïnteresseerde bezoeker zeker boeien.

4. Organiseer een live streaming

Natuurlijk kun je ook een live stream voor belangstellenden houden, ook kun je hen op deze manier triggeren om je te blijven volgen naar je volgende reizen.

5. Liveblogging is quality time

Programma’s voor liveblogging, zoals CoverItLive zijn uitstekend om het contact met je lezers te verbeteren. Zelfs de gratis versie voor deze web-based app biedt voldoende mogelijkheden hiervoor. Multimedia kan hiermee ingebed worden en foto’s en video kunnen met tekst samengevoegd worden. Deze app is beschikbaar op het web, maar ook op tablets en smartphones.
Het programma Vokle is ook een goed medium. Hiermee kun je live gesprekken voeren: chatten, twitteren en andere interactie die de geïnteresseerden net even die extra informatie kunnen verschaffen om ze warm te laten lopen voor je reis.

6. Een openbare hangout

Wil jij dat de mensen meedenken over de invulling van een reis? Organiseer een openbare hangout. Op Google+ kun je een openbare horecagelegenheid openen en hiervoor iedereen uitnodigen waarvan jij denkt dat ze van belang kunnen zijn voor het organiseren of promoten van een succesvolle reis.

We hopen dat deze tips je inspiratie hebben gegeven voor het inzetten van social media voor jouw reis!

Reacties

    Laura

    Tijdens onze reis van 3,5 maand plaatste ik dagelijks 1, 2 of 3 foto’s op mijn Instagram account. Hierdoor kon ik mijn volgers als het ware ‘meenemen’ op reis. Een voordeel was bovendien dat ik tijdens de reis al een deel van mijn foto’s had uitgezocht én ik niet bij thuiskomst pas hoefde te beginnen met het ‘delen’.

    30/09/2015 at 9:58 pm

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.