Als je een blog hebt geschreven, wil je natuurlijk dat deze gelezen wordt. En het is helemaal fijn als er ook op je blog wordt gereageerd. Hoe trek je meer bezoekers naar jouw reisblog en hoe creëer je meer interactie met je lezers? 7 tips!

Laptop-1200

1) Reageer op andere blogs
Bezoek andere reisblogs en laat een (relevante) reactie achter. De reactie – waar jouw naam bijstaat – is herleidbaar naar jouw blog.

2) Nodig gastbloggers uit en ga zelf gastbloggen
Vraag een collega-blogger die over dezelfde onderwerpen blogt om een keer een artikel voor jouw blog te schrijven. En benader eens een ander reisblog om zelf als gastblogger te schrijven. Zo komen mensen die jouw blog nog niet kennen in aanraking met jouw reisverhalen.

3) Eindig blogs met een call-to-action
Plaats onderaan je blogposts altijd een call-to-action. Stel bijvoorbeeld een vraag: wat vinden zij van het besproken onderwerp? Wat zijn hun ervaringen? Is er iets wat zij kunnen delen dat meerwaarde heeft voor jou en andere lezers? Tip: vergeet niet te reageren op reacties!

4) Contactmogelijkheden
Hoe kunnen lezers contact met je opnemen? Social media en reactiemogelijkheden onderaan blogartikelen liggen voor de hand. Maar niet iedereen wil op die manier reageren. Zorg er dus ook voor dat je per e-mail te bereiken bent.

5) Duik in je archief
Oudere artikelen ‘verdwijnen’ op je blog en dat is jammer. Maak goede, oudere artikelen die kunnen leiden tot meer bezoekers en meer interactie weer zichtbaar. Voeg bijvoorbeeld een rubriek toe met de ‘meest gelezen artikelen’ of ‘meest besproken artikelen’, en gebruik social media als aanjager: ‘Dit zijn de 3 meest gelezen blogs van deze maand’. Geef met de naam van de rubriek wel duidelijk aan dat het om oudere artikelen gaat.

6) Ga in gesprek op Twitter
Twitter is veel meer dan een handig kanaal om je blogartikelen te promoten. Het is vergeleken met Facebook en de reactiemogelijkheden onderaan een blog nog laagdrempeliger om contact te onderhouden. Reageer op volgers die twitteren over jouw blogartikelen, bedank ze voor eventuele retweets en deel ook eens een interessant artikel van een andere (reis)blogger.

7) Houd de statistieken in de gaten
Welke artikelen worden veel gelezen, veel besproken en vaak gedeeld op social media? En via welke zoektermen komen bezoekers via Google op jouw website terecht? Dit is waardevolle input waarmee je bij het schrijven van nieuwe blogs rekening kunt houden.

Wat zijn jouw tips voor meer bezoekers en meer interactie? Deel ze onderaan dit artikel.

(Dit artikel is een bewerking van Comment créer plus d’interactions avec ses lecteurs, geschreven door Fabienne Henry, community manager bij Expedia Blog France.)

Reacties

    Bicycle Junkies

    Leuke tips, wel grappig dat bij punt 3 staat: “Tip: vergeet niet te reageren op reacties!”
    ..en dat nog niemand gereageerd heeft op de reactie van Anne (19 juni 2015)…

    21/10/2015 at 6:06 am
    Anne Treur

    Goed blog, leuk om mijn eigen blogwerk aan te toetsen!
    Wat ik me wel afvraag, op het moment dat je elk blog met een ‘call-to-action’ afsluit waar vervolgens nooit op gereageerd wordt, geeft dat niet juist een wat ‘hopeloze’ indruk? Een beetje als roepende in de woestijn?
    Ben benieuwd wat jullie mening hierover is!

    Hartelijke groet,
    Anne Treur
    Reisblog Ditisierland.nl

    19/06/2015 at 10:05 am
      Expedia Blog

      Afsluiten met een call-to-action zorgt er als het goed is voor dat mensen eerder reageren. Als je geen call-to-action toevoegt aan het eind van je blogpost kan het zijn dat mensen zich niet geroepen voelen om erop te reageren, omdat je er niet om vraagt. Maar het kan inderdaad frustrerend zijn als je elke blogpost afsluit met een vraag waar vervolgens niemand op reageert. Je kunt er ook voor kiezen om alleen bepaalde blogs af te sluiten met een vraag, omdat je bijvoorbeeld verwacht dat de meningen over je onderwerp verdeeld zijn. En voor een beginnend blogger is het soms ook een kwestie van geduld hebben: als meer mensen jouw blog ontdekken zullen er ook meer comments komen en stel je dus niet elke vraag ‘voor niets’.

      (En excuses voor de late reactie…;-))

      21/10/2015 at 8:57 am

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.