By Expedia Team, on January 26, 2016

Blog etiquette: de do’s en don’ts

Je bent enthousiast begonnen met bloggen, je loopt over van ideeën en je kunt niet wachten tot je blog meer bezoekers trekt. Er zijn veel manieren om het succes van je blog te vergroten. Maar houd er rekening mee dat er in de bloggerswereld veel (ongeschreven) regels zijn, waar je je maar beter aan kunt houden. Het is logisch dat je wilt dat je blog groeit, maar niet alles is daarbij geoorloofd. Hieronder zetten we enkele do’s en don’ts voor je op een rij.

Blog etiquette: do's en don'ts

Foto: Pixabay

Dit kan echt niet – de don’ts:
——————————

1) Plagiaat plegen, oftewel het overnemen van (delen van) andermans tekst, kan niet. Zelfs als je de oorspronkelijke schrijver van de tekst noemt en/of linkt naar de bron. Als je een tekst wilt overnemen, vraag dan van tevoren altijd toestemming. En heb je die toestemming, vermeld dan de oorspronkelijke auteur met een link naar zijn of haar website. Ook als je geïnspireerd bent geraakt door een andere blogger en een idee overneemt, is het netjes om deze persoon te noemen in je blog, bij voorkeur met een link. En het is natuurlijk helemaal leuk als je die persoon ook noemt als je je blog vervolgens deelt via social media.

2) Foto’s overnemen zonder toestemming> is ook not done. Gebruik zoveel mogelijk je eigen foto’s of gebruik foto’s van bronnen waarvan je zeker weet dat het overnemen van foto’s is toegestaan. Als je in Google naar afbeeldingen zoekt, kun je via ‘Zoekhulpmiddelen/Gebruiksrechten’ zien welke afbeeldingen je mag gebruiken. Andere sites waar je rechtenvrije foto’s kunt vinden zijn bijvoorbeeld Flickr, Pixabay en Wikimedia Commons. Check bij elke foto de informatie over de gebruiksrechten en vermeld de bron als dat gevraagd wordt. Dat is de fotograaf of de website dus, en niet ‘internet’ of ‘Google’. 😉

3) Een link naar je blog achterlaten in een reactie op een blogpost valt in de categorie ‘ongegeneerd reclame maken’. Daarom kun je dit beter niet doen. Bovendien is de kans groot dat je reactie wordt verwijderd door de eigenaar van de blog. Als je reageert op een blog kun je vrijwel altijd een link achterlaten naar je blog in het veld ‘website’. Deze link is niet direct zichtbaar, maar als mensen op je naam klikken, gaan ze naar je website.

4) Reageren om het reageren wordt ook niet gewaardeerd. Dit is het reageren op blogs om er je link achter te kunnen laten, zonder dat je veel zinnigs te melden hebt. Als je reageert op een blog, zorg er dan voor dat je de blog ook echt gelezen hebt en laat een relevante, inhoudelijke reactie achter.

5) Schrijf je een blog in opdracht, doe daar dan niet geheimzinnig over. Meld het aan je lezers als je een gratis product hebt ontvangen voor een review, of betaald krijgt voor een blog. Dit komt de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van je blog ten goede. Wist je trouwens dat het volgens de Reclamecode Sociale Media – waar blogs onder vallen – zelfs verplicht is om dit te melden? Niet iedere blogger lijkt hiervan op de hoogte te zijn…

Doe dit juist wel – de do’s:
—————————-

1) Reageer op de reacties die je krijgt op je eigen blogposts. Als iemand de moeite heeft genomen om een reactie te plaatsen, is het wel zo leuk om daar op te reageren.

2) Als je een negatieve reactie krijgt op je blog, blijf dan vriendelijk in jouw reactie en sta open voor kritiek. Misschien kun je het negatieve commentaar zelfs gebruiken om je blog te verbeteren.

3) Heb je een interessante blog gelezen van een andere blogger? Deel deze dan met je volgers op social media. Want: ‘sharing is caring’! De blogger zal dit zeker waarderen en misschien ook eens een blogpost van jou delen.

4) Fact-checking: klopt alles wat je hebt opgeschreven? Soms denk je iets zeker te weten, maar blijkt het toch anders te zijn als je het opzoekt. De lezers van je blog moeten ervan op aan kunnen dat de informatie die je geeft juist is.

Zijn we een belangrijke do of don’t vergeten? Laat het weten!