By Expedia Team, on December 9, 2014

De weg naar succes: 7 ingrediënten voor een succesvol reisblog

Hoe zorg je ervoor dat jouw reisblog succesvol wordt? Met ‘succesvol’ bedoelen we een groeiend publiek dat jouw content leest en deelt. Om dit te bereiken moet je je focussen op de volgende 7 speerpunten.

Weg

1. Doorzettingsvermogen. Nieuwe reisblogs die direct succesvol zijn: het aantal voorbeelden is zeer gering. Een veel gelezen en besproken blog creëren kost tijd. Ook je eigen stempel op je blog drukken is iets wat in het begin misschien niet meteen lukt. Wees geduldig, zorg dat je er plezier in houdt en zet door.

2. Research. Check-check-dubbelcheck! Controleer altijd wat je hebt geschreven voordat je gaat publiceren. Was die ene overnachting daadwerkelijk € 49 per persoon? En kloppen de genoemde openingstijden van het museum dat je bezocht hebt? Feitelijk juiste informatie kweekt vertrouwen bij je publiek. Wees dus zorgvuldig.

3. Fantastische verhalen. Uiteindelijk draait het allemaal om het delen van jouw verhalen. Jouw ervaringen. Jouw tips. Dat is de manier om je publiek aan te spreken en te laten terugkomen. Schrijf je artikelen met zorg en houd je lezers altijd in het achterhoofd: wat is de meerwaarde voor hen?

4. Mooie foto’s. Je hebt geen dure spiegelreflexcamera nodig om inspirerende en jaloersmakend mooie foto’s te maken. Een eenvoudige digitale camera, zelfs de camera van sommige smartphones, kan al voldoende zijn. Neem lezers mee in jouw verhaal en ondersteun je blog met prachtige foto’s. Of publiceer eens een artikel waarin juist je foto’s de hoofdrol hebben.

5. Blogkalender. Als blogger geniet je veel vrijheid: je bepaalt zelf waar, wanneer en hoe vaak je je blog updatet. Dat is fijn, maar ook een valkuil. Even geen tijd of weinig inspiratie en de kans is groot dat je een blog minder plaatst. Maak daarom een blogkalender en leg vast wanneer en hoe vaak je een blog publiceert. Zit je in een drukke periode? Schrijf wanneer je tijd hebt en plan je posts in voor publicatie op een later (druk) moment.

6. Interactie. Tweets, e-mails en reacties onderaan je blogs: een beloning voor het harde werken. Als je publiek zich niet betrokken voelt bij jouw platform, dan gebeurt het niet. Zorg ervoor dat je de band met je publiek verstevigt en reageer! Het is een uitgelezen kans. Je fans zullen je dankbaarheid waarderen en voelen zich gemotiveerd om de volgende keer opnieuw te reageren, liken en delen.

7. Unieke stem. Jezelf onderscheiden van andere reisbloggers kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld met het design van je blog en de onderwerpen die je bespreekt. Er is echter maar één ding dat écht uniek is, en dat ben jij. De combinatie van het vinden van een niche (een specifiek thema, bijvoorbeeld backpacken in Azië of stedentrips) en jezelf zijn, is een van de zeven ingrediënten van succes.

Wat zijn volgens jou dé ingrediënten voor een succesvol reisblog? Vertel het onderaan dit artikel.

(Dit artikel is een bewerking van ‘The Keys to a Succesful Travel Blog‘ geschreven door Brenna Holeman, community manager van Traveller Notes).”