Search engine optimalisation (SEO), oftewel zoekmachine-optimalisatie, is een hot topic. Zoekmachines zoals Google bieden de blogger de mogelijkheid om gevonden te wanneer iemand specifieke zoektermen intikt die overeenkomen met de inhoud van de blogs van die blogger. Als blogger heb je er natuurlijk baat bij dat je zoveel mogelijk ‘exposure’ hebt, want hoe meer hits hoe beter. Rond SEO gaan momenteel veel hardnekkige mythes in de rondte. Door je hiervan bewust te maken, kan je zelfverzekerder bloggen en worden je blogs ook beter gevonden door Google!

Mythe 1: ‘Google vindt m’n pagina’s wel, ik hoef niks te doen’

Hoewel Google steeds beter wordt in het vinden van nieuwe websites en webpagina’s, is de hoeveelheid websites en content dat per dag wordt geplaatst op het web exponentieel gestegen. De verwachting dat Google jouw nieuwe of aangepaste website of webpagina eenvoudig vindt wordt dus niet altijd ingelost. In dit soort gevallen is SEO cruciaal in het zichtbaar maken van je nieuwe blog content. Het loont dus zeker de moeite om er werk in te steken.

Mythe 2: ‘Hoe hoger m’n PageRank, hoe hoger m’n ranking’

PageRank is een soort digitaal ‘rapportcijfer’ op een schaal van 1 tot 10 die Google aan elke pagina/url geeft. Veel mensen beweren dan ook dat een hoge PageRank ook zorgt voor hogere rankings in de zoekresultaten. Dit is echter absoluut een mythe. Als je zelf gaat controleren of webpagina’s met een hoge PageRank ook daadwerkelijk de hoogste posities in de zoekresultaten innemen, zul je zien dat dit niet het geval is. De hoogte van de webpagina in de zoekresultaten wordt voor een groot deel bepaald door, je raadt het al, SEO.

Mythe 3: ‘Social media zijn noodzakelijk voor toppositie’

Wellicht de grootste mythe van alle SEO-mythes. Hoewel vaak uitgebreid vermeld wordt hoe belangrijk social media is voor SEO, blijkt in de praktijk dat zeer veel pagina’s hoog kunnen scoren zonder actief te zijn op social media. Google kijkt echter wel steeds meer naar de berichten en links die op social media worden gedeeld.

search engine optimization

Mythe 4: ‘Footer links werken niet meer’

Het lijstje van links onderaan elke pagina van een website worden footer-links genoemd. Deze helpen bijvoorbeeld in het navigeren naar gerelateerde pagina’s op de website. Er zijn mensen die beweren dat Google search die footer-links negeert, waardoor deze geen waarde hebben voor zoekopdrachten. Dit is echter zeker niet het geval: footer-links kunnen hits creëren met zoekopdrachten van Google search gebruikers, waardoor jouw blog in de zoekresultaten terecht komt! Maak hier dus slim gebruik van.

Mythe 5: ‘Infographics zijn waardeloos voor linkbuilding’

Visuele representaties van data worden vaak infographics genoemd. Dit is vooral in recente jaren een toenemende trend, met als doel om er links mee te realiseren. In juli 2012 gaf Google aan dat links van infographics misschien niet meer mee zouden tellen voor je SEO-resultaten. Dit is echter niet het geval. Infographics leveren nog steeds veel links op, maar de primaire taak moet natuurlijk zijn om een visueel overzicht te bieden van grote hoeveelheden informatie.

Ben jij veel bezig met SEO? Deel hieronder dan jouw tip om hoger te scoren in Google!

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.