Instagram: het sociale medium dat draait om het schieten, bewerken en delen van foto’s en video’s. Een ideaal kanaal om je reisblog te promoten en kleine reisverhalen te delen. De vraag is: hoe kun je Instagram optimaal inzetten?

Frequentie
Het belangrijkste is om consistent te zijn. Probeer regelmatig zichtbaar te zijn door bijvoorbeeld iedere dag een of twee foto’s/films te delen. Soms maak je op een dag meerdere mooie foto’s en wil je ze ’t liefst allemaal meteen delen. Hoewel de verleiding misschien groot is, kun je dat beter niet doen. Te veel updates gaat mensen storen.

Filters
Instagram is mede zo groot geworden vanwege de grote hoeveelheid ingebouwde filters. Je kunt inmiddels kiezen uit meer dan 25 verschillende. Hierdoor kun je een foto nog mooier maken, of een bijzonder effect geven. De populairste Instagram-filters zijn Lo-Fi, X-Pro II, Valencia en Amaro. In december 2014 voegde Instagram vijf nieuwe filters toe, waaronder de filters Slumber en Crema.

De Blauwe Moskee, Istanbul

Diversiteit
Diversiteit is belangrijk, om je publiek te blijven verrassen. Reisfoto’s kun je afwisselen met andere foto’s. Je kunt berichten plaatsen over een nieuw blog waar je mee bezig bent, of over een blog dat je net hebt gepubliceerd. Ook leent Instagram zich goed om te laten zien wat je op dit moment aan het doen bent en kun je een kijkje in de keuken geven van jou als reisblogger.

Hashtags
Hashtags (#) zijn nuttig, omdat je het bereik van je berichten er enorm mee kunt vergroten. Je foto’s worden door meer mensen gezien. Veelgebruikte hashtags door reisbloggers zijn: #travel, #travelgram, #instatravel en #travelblogger, in combinatie met een hashtag van bijvoorbeeld een land, stad of evenement. Overdrijf het echter niet met het aantal hashtags dat je gebruikt bij een foto!

Taal
De taal die je gebruikt op Instagram is mede afhankelijk van je volgers. De meest voor de hand liggende talen zijn Nederlands en Engels. Heb je een internationaal publiek, gebruik dan Engels.

Overige tips
• Overweeg om je Instagram-account te koppelen aan je andere social media-kanalen, zodat je vanuit Instagram foto’s en video’s (automatisch) kunt delen op bijvoorbeeld Twitter en Facebook. Het is daarbij wel aan te raden om niet elke foto automatisch door te plaatsen; zorg voor diversiteit in de content op je verschillende social kanalen.
• Plaats een url in je bio en trek op die manier meer bezoekers naar je blog. Dit is overigens de enige klikbare url die je kunt plaatsen. Bij foto’s en in comments is dit niet mogelijk.
• Maak foto’s met de camera-app van je smartphone in plaats van via Instagram. Op die manier heb je twee foto’s: het origineel (zonder filter en niet in het vierkante Instagram-formaat) en de bewerkte Instagramfoto.
• Inzicht in je activiteiten kun je verkrijgen via iconosquare.com.
• Post foto’s en video’s vanaf je laptop via gramblr.com.

Wat zijn jouw tips om Instagram te gebruiken als reisblogger? Deel ze onderaan dit artikel.

(Dit artikel is een bewerking van ‘Bien utiliser Instagram‘ geschreven door Fabienne Henry, community manager van Expedia Blog France).

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.