Als je iets wilt delen met de rest van de wereld, dan schrijf je tegenwoordig een blog. Een soort dagboek waar je op kwijt kan wat je maar wilt. Veel blogs gaan over een specifiek onderwerp, bijvoorbeeld een persoonlijke interesse als reizen, koken of mode.

Het aantrekken van bezoekers

Hoe kan je nu grote aantallen bezoekers naar je blog lokken? Een van de belangrijkste en meest effectieve manieren om bezoekers op je pagina te krijgen is, dat je pagina hoog scoort in de zoekmachines en op de eerste resultatenpagina wordt getoond. SEO, Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie in gewoon Nederlands, is het toverwoord. Dit is zo langzamerhand een wetenschap aan het worden, want iedereen wil hoog scoren in de zoekmachines en vooral in de meest gebruikte: Google.

businesswoman coffee working

De metatag keywords

Zoekmachines gebruiken een algoritme om te bepalen of een pagina interessant is voor de bezoeker. Zij doen dit onder andere door relevante ‘meta-tag keywords’ in de broncode van de pagina te zoeken.

Nu is het natuurlijk de kunst de keywords zodanig te kiezen, dat de zoekmachines jouw pagina bovenaan of bijna bovenaan bij de zoekresultaten tonen. Om je hiermee te helpen zijn er keyword tools. Hierbij tik je een woord of stuk van een zin in die jouw site typeert en de tool geeft je vervolgens suggesties voor relevante keywords. Let op dat deze keywords ook in de tekst van je blog terug te vinden zijn!

Zoekmachines

Relevante pagina’s worden door de zoekmachines onder andere geselecteerd aan de hand van de meta-tags keywords, titel en description, die in de broncode van de pagina staan. In het algemeen worden de onderstaande punten door de zoekmachines in beschouwing genomen:

1. Metatag titel in de broncode. Zorg dat je pagina een duidelijke titel heeft die met de inhoud overeenkomt.
2. Metatag description in de broncode. Deze wordt getoond in de resultaten pagina van de zoekmachine. Zorg dat hier een aantrekkelijke tekst staat die de mensen overhaalt naar jouw pagina te gaan.
3. Metatag keywords in de broncode. Je mag er zo’n 20 gebruiken. Zorg voor relevante keywords, beter weinig keywords die echt relevant zijn, dan 20 die de plank misslaan.
4. Inhoud van de pagina. Deze moet goed en duidelijk over het onderwerp gaan, zoals dit in de titel en description is omschreven. De keywords moeten in de tekst terug te vinden zijn. Overdrijf niet, een dichtheid van 1-2% is al voldoende.
5. Relevante links. Als je links plaatst op je blog, zorg dan dat ze met het onderwerp van je blog te maken hebben. Ook links van relevante pagina’s naar jouw pagina, zorgen voor een hogere score bij de zoekmachines.

Probeer bij het schrijven van je volgende blog-artikel eerst je keywords vast te stellen en begin daarna met schrijven. Succes!

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.