Om te kunnen begrijpen waarom content marketing zo belangrijk is, is het allereerst van belang om duidelijk te hebben wat het begrip ‘content marketing’ inhoudt. Content betekent letterlijk ‘inhoud’ en marketing betekent op het web dat je kenbaar maakt waar jij over schrijft. Oftewel: dat jouw reisblogs goed gevonden en gelezen worden, want daar schrijf je de blogs natuurlijk voor. Het is dus belangrijk om jouw reisblogs zo te schrijven dat ze door veel mensen gevonden worden, dat de inhoud ook werkelijk aanspreekt en dat de lezers dit willen verspreiden. Als dit je lukt, kun je een groot lezerspubliek bereiken.

Social media icons

Je kunt bijvoorbeeld reiservaringen of bepaalde reisproducten aanprijzen, waardoor meer mensen met plezier zullen reizen en wellicht beter voorbereid zijn op hun reis. Maar je hebt ook de mogelijkheid om mensen te wijzen op minder goede ervaringen, en zo kun je misschien teleurstellingen en nare situaties voorkomen. Content marketing is dus ontzettend belangrijk voor jou als blogger!

Hoe schrijf ik goede content?
Goede content schrijven is niet zo moeilijk als je enkele basisprincipes hanteert. Allereerst moet je je inleven in de doelgroep: wie is jouw doelgroep, wie wil je bereiken met je reisblog? Vraag je vervolgens af wat je doelgroep voor informatie verwacht. Wat willen reizigers weten? Welke informatie is handig voor de wat minder doorgewinterde reiziger? Probeer teksten te schrijven met interessante informatie en probeer te veel herhaling te vermijden. Houd de tekst leesbaar en helder, en geef nuttige en praktische tips.

Hoe zorg ik ervoor dat de content gelezen wordt?
Een goede blog schrijven is de eerste stap, maar hoe zorg je er nu voor dat mensen ook daadwerkelijk jouw blog lezen? Houd rekening met het feit dat je blog zo hoog mogelijk in de zoekmachines terecht moet komen. Mensen tikken in zoekmachines vaak bepaalde zoekwoorden in, dit zijn voor jou de keywords waar je je blog op moet richten.

Het gebruik van keywords
Schrijf je een blog over de beste reistassen, zorg dan dat er in de eerste alinea minstens één keer het woord ‘reistas’ staat. Gebruik in de tekst ook synoniemen van dit woord, want je weet nooit op welke specifieke woorden jouw doelgroep zoekt. Gebruik dus ook eens het woord rugzak of rugtas en zet het woord een keer in de meervoudsvorm. Tegenwoordig typen steeds meer mensen een complete vraag in de zoekmachine. Dit kun je ook gebruiken in je blog. Verplaats je dus altijd in de doelgroep, want hiermee bereik je de grootste winst.

Social media
Ook social media is belangrijk voor het bereiken van je doelgroep. Wanneer mensen een interessant artikel hebben gelezen, zullen zij dit graag willen delen via bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Als je een sterke, aansprekende tekst schrijft, zal een lezer deze eerder delen dan een blog vol spelfouten en herhaling. Probeer de tekst specifiek op een bepaald onderwerp te richten en probeer op deze manier te stimuleren dat mensen je blog gaan verspreiden.

Geen snellere verspreiding dan via social media! Je kunt natuurlijk zelf al beginnen met het delen van je blog via social media. Denk ook aan speciale pagina’s over reizen, zoals reisforums en pagina’s van andere reisbloggers. Hier zullen veel reizigers komen die ongetwijfeld geïnteresseerd zijn in andere reisblogs, waardoor de kans op meer lezers van jouw blog zal toenemen. Veel succes!

Heb jij nog tips? Deel ze onderaan dit artikel!

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.