Op 27 september 2013, de dag dat Google 15 jaar bestond, is het algoritme Hummingbird gelanceerd. Het is het 3e algoritme dat Google gelanceerd heeft sinds de onthulling van hun 1e algoritme, genaamd Panda. In dit artikel lees je welke invloed dit heeft op jouw blogs.

Allereerst een korte bespreking van de vorige twee algoritmes. Het algoritme genaamd Panda is gelanceerd in 2011 en het zorgt ervoor dat overbodige sites met dubbele teksten en feitelijke onwaarheden omzeilt worden. Hierdoor hoeft de gebruiker dit zelf niet meer te doen, waardoor dit de zoekresultaten ten goede komt. In 2012 kwam er een nieuw algoritme genaamd Penguin. Deze nam de strijdt aan tegen black-hat SEO (zoekmachine optimalisatie), ofwel spam SEO technieken. Deze kwamen al op in de jaren 90 en het was dan ook hoog tijd om deze technieken aan te pakken. Alleen sites die een hoge kwaliteit van backlinks hebben krijgen door Penquin een hoge autoriteit.

hummingbird google

Wat doet het nieuwe algoritme Hummingbird van Google?

Volgens Google zelf heeft Hummingbird voor 90% invloed op alle zoekopdrachten. Het algoritme probeert verbanden te leggen, complexe vragen te beantwoorden en conversaties te begrijpen. Wanneer je in google intypt ‘metrostation Rome’ snapt Google, middels het algoritme Hummingbird, dat het moet gaan zoeken vanaf de locatie waar de opdracht gegeven is. Hiervoor kijkt Google naar je huidige locatie en vervolgens zoekt deze de metrostations in de buurt van je locatie. Het is dus belangrijk om bij het optimaliseren van je site voor Google rekening te houden met dergelijke persoonlijke en lokale zoekopdrachten.

Als site eigenaar is het belangrijk om te kijken naar de kwaliteit van de inhoud, omdat dit steeds belangrijker wordt voor Google. Al vanaf de invoering van het algoritme Panda zie je deze verandering. Ook wordt het steeds belangrijker om ‘microdata’ in je website te implementeren, omdat Google dus steeds meer rekening gaat houden met persoonlijke factoren van de gebruiker, als locatie, relevante afbeeldingen en beroepsomschrijving.

Microdata en HTML5

Microdata is een onderdeel van HTML5 en helpen bij alle informatieve stukken op een website. Zo kan Google middels deze microdata de locatie en het doel van je website bepalen en tevens begrijpen. Ook is het belangrijk dat bedrijven worden toegevoegd aan Google Maps, want hier haalt de zoekmachine van Google veel informatie vandaan. Voorbeeld: bij het intypen van ‘festivals Amsterdam’ moet een site die bijvoorbeeld een festival in de buurt van Amsterdam organiseert, zijn locatie in microdata formaat hebben en tevens moet dit op Google Maps zijn toegevoegd, zodat Google het verband kan leggen.

Met Hummingbird heeft Google zijn zoekmachine weer een stuk verbeterd en kwaliteit wordt nog belangrijker. Betere content zal worden beloond in de zoekresultaten van Google en daarmee wordt SEO steeds belangrijker. Schrijf daarom leuke en goede blogs over je reis!

Veel succes met je blog!

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.