Veelgestelde vragen over autohuur

Autohuur
Heb je tijdens je volgende vakantie of zakenreis op je bestemming een auto nodig? Via Expedia kun je heel makkelijk online een huurauto regelen. Bekijk voor meer informatie onderstaande veelgestelde vragen over het huren van een auto in het buitenland, verzekeringen, toeslagen en andere praktische zaken.

Toeslagen en tarieven

Alle boekingen voor autoverhuur via Expedia.nl zijn inclusief verplichte verzekeringen (cascoverzekering, diefstalverzekering, WA-verzekering), plaatselijke belastingen en toeslagen, basispechhulp en btw. Op andere websites die autoverhuur aanbieden, kan het zijn dat verplichte toeslagen zoals luchthaventoeslagen (bestemmingen met luchthaventoeslagen zijn onder andere Israël, Cyprus en Guadeloupe) of wintertoeslagen niet zijn inbegrepen bij de prijs. Je kunt er echter van verzekerd zijn dat Expedia met zijn leveranciers onderhandelt om deze op te nemen in de vooruitbetaalde tarieven. In sommige Europese landen is het wettelijk verplicht dat bij tarieven tussen november en april van elk jaar bepaalde onderdelen van een winteruitrusting zijn inbegrepen. Als deze onderdelen (sneeuwkettingen of -banden, afhankelijk van de locatie) wettelijk verplicht zijn, verzekert Expedia dat deze zijn inbegrepen bij de totaalprijs die je ziet.

Alle autoverhuurbedrijven vragen een borgsom van de bestuurder, meestal in de vorm van een creditcardreservering of -afdruk. Let erop dat niet alle creditcards worden geaccepteerd. Sommige landen accepteren geen debitcards, American Express, Visa Premier of Diners Club. Het bedrag van de borgsom kan variëren, afhankelijk van de leverancier, maar is meestal voldoende om het eigen risico en een volle tank brandstof te dekken. Zorg dat je de Regels & Beperkingen controleert via de link op de boekingspagina bij het afrekenen van je boeking.

Het eigen risico kan variëren afhankelijk van het formaat van de auto en het land waarin je rijdt, van USD 0,00 in de Verenigde Staten tot EUR 2500 in Italië. Lees altijd de Regels & Beperkingen voordat je boekt voor de details van je specifieke prijsopgave. Let er ook op dat een cascoverzekering meestal niet geldt voor onderstel, dak, banden, voorruit, ramen, interieur en zijspiegels. Er zijn veel verzekeringsmaatschappijen die jaarlijkse producten voor het verminderen van eigen risico verkopen, die in het geval van schade je eigen risico zouden dekken. Maar met deze polissen dien je nog steeds eerst zelf het eigen risico te betalen en het vervolgens te claimen bij je verzekeringsmaatschappij. De autoverhuurbedrijven zelf kunnen ook aanvullende producten aanbieden, zoals een Aanvullende cascoverzekering, waarmee het eigen risico verder wordt verlaagd (tot EUR 0,00).

Over het algemeen vereisen de meeste autoverhuurbedrijven dat een creditcard op naam van de hoofdbestuurder wordt gebruikt voor de borgsom. Sommige autoverhuurbedrijven accepteren debitcards, maar lees voor meer informatie de pagina met Regels & Beperkingen door tijdens het boekingsproces of in je bevestigingsmail.

Voor alle auto’s die op Expedia.nl worden aangeboden, geldt een ‘Vol -Vol’-beleid. Dit betekent dat de auto een volle tank brandstof heeft als je deze ophaalt en ook weer met een volle tank brandstof ingeleverd dient te worden, anders brengt het verhuurbedrijf de kosten in rekening om de tank aan te vullen. Als je je hieraan houdt, worden er geen verdere brandstofkosten in rekening gebracht. Als je het voertuig niet met een volle tank brandstof inlevert, dien je aftankkosten te betalen. Sommige Spaanse autoverhuurbedrijven bieden een optie ‘Vol-Leeg’ aan, maar je kunt ervan verzekerd zijn dat Expedia alleen op basis van ‘Vol-Vol’ met al onze autoverhuurbedrijven werkt, ook met die in Spanje. Op andere sites komt de prijs die je op de pagina met zoekresultaten ziet, mogelijk niet overeen met de prijs die je uiteindelijk betaalt, omdat er nog brandstofkosten van toepassing zijn. Als je echter de voorwaarden & bepalingen op andere sites bekijkt, zul je zien dat er bijkomende, verplichte en niet-restitueerbare administratiekosten plus de prijs van een tank brandstof in rekening worden gebracht. Als je de auto niet leeg inlevert, wordt een gedeelte van de brandstof die je in de auto achterlaat, gerestitueerd. De verplichte administratiekosten zijn echter onvermijdelijk. Deze administratiekosten dienen in de lokale valuta aan de verhuurbalie te worden voldaan.

Het autoverhuurbedrijf heeft diverse voorwaarden & bepalingen met betrekking tot de conditie van het voertuig en kosten die zich kunnen voordoen, zoals verkeersovertredingen. Door de overeenkomst te ondertekenen wanneer je je auto ophaalt, ga je akkoord met deze voorwaarden en bepalingen die door het autoverhuurbedrijf zijn opgesteld. Het verhuurbedrijf zal je ook vragen om zorgvuldig de conditie van het voertuig te controleren voordat je vertrekt. Zorg dat je het volledige document hebt gelezen en begrijpt en akkoord gaat met welke verwachte kosten het verhuurbedrijf je in rekening brengt bij het inleveren van het voertuig. Hieronder vallen bijvoorbeeld: het aanvragen van een upgrade naar een ander voertuig, gps, toeslagen voor extra bestuurders, schade en aanvullende verzekeringsproducten.

In sommige Europese landen is het wettelijk verplicht dat bij tarieven tussen november en april van elk jaar bepaalde onderdelen van een winteruitrusting zijn inbegrepen. Als deze onderdelen (sneeuwkettingen of winterbanden, afhankelijk van de locatie) wettelijk verplicht zijn, verzekert Expedia dat deze zijn inbegrepen bij de totaalprijs die je ziet.

Alle boekingen voor autoverhuur via Expedia.nl zijn inclusief verplichte verzekeringen (cascoverzekering, diefstalverzekering, WA-verzekering), plaatselijke belastingen en toeslagen, basispechhulp en btw. Op andere websites die autoverhuur aanbieden, kan het zijn dat verplichte toeslagen zoals luchthaventoeslagen (bestemmingen met luchthaventoeslagen zijn onder andere Israël, Cyprus en Guadeloupe) of wintertoeslagen niet zijn inbegrepen bij de prijs. Je kunt er echter van verzekerd zijn dat Expedia met zijn leveranciers onderhandelt om deze op te nemen in de vooruitbetaalde tarieven. In sommige Europese landen is het wettelijk verplicht dat bij tarieven tussen november en april van elk jaar bepaalde onderdelen van een winteruitrusting zijn inbegrepen. Als deze onderdelen (sneeuwkettingen of winterbanden, afhankelijk van de locatie) wettelijk verplicht zijn, verzekert Expedia dat deze zijn inbegrepen bij de totaalprijs die je ziet. Sommige klanten willen misschien aanvullende dekking aanschaffen om hun eigen risico te verlagen of verwijderen. Wanneer je het voertuig inlevert op een andere locatie dan waar je het hebt opgehaald, kan het zijn dat er een ‘one-way-toeslag’ in rekening wordt gebracht. Als de boeking op de juiste wijze is gemaakt en er een toeslag geldt, wordt dit aangegeven tijdens de boeking en ook op je bevestiging. Misschien wil je ook betalen voor extra’s zoals een extra bestuurder, gps, kinderzitjes enz.

Verzekering

Een cascoverzekering (Collision Damage Waiver, oftewel CDW) is een verplichte verzekering die is inbegrepen bij het tarief bij Expedia. Hiermee ben je gedekt in het geval van een botsing of schade aan het voertuig. Het betekent dat het autoverhuurbedrijf afziet van het recht om de volledige prijs van het voertuig bij je in rekening te brengen in het geval van schade aan de auto. Let er echter op dat dit niet betekent dat de bestuurder niet aansprakelijk is voor de kosten van de schade, maar dat deze worden teruggebracht tot een eigen risico. Het eigen risico kan variëren afhankelijk van het formaat van de auto en het land waarin je rijdt, van USD 0,00 in de Verenigde Staten tot EUR 2500 in Italië. Lees altijd de Regels & Beperkingen voordat je definitief boekt, voor de details van je specifieke prijsopgave.

Let er ook op dat een cascoverzekering meestal niet geldt voor onderstel, dak, banden, voorruit, ramen, interieur en zijspiegels. Er zijn veel verzekeringsmaatschappijen die jaarlijkse producten voor het verminderen van eigen risico verkopen, die in het geval van schade je eigen risico zouden dekken. Maar met deze polissen dien je nog steeds eerst zelf het eigen risico te betalen en het vervolgens te claimen bij je verzekeringsmaatschappij. De autoverhuurbedrijven zelf kunnen ook aanvullende producten aanbieden, zoals een Aanvullende cascoverzekering, waarmee het eigen risico verder wordt verlaagd (tot EUR 0,00).

Bestuurders dienen meestal tussen de 21 en 70 jaar oud te zijn, hoewel dit kan verschillen per leverancier en per land. Het is de verantwoordelijkheid van de klant om deze informatie te verifiëren in de Regels & Beperkingen van de geselecteerde auto tijdens het boekingsproces of rechtstreeks bij de leverancier. Er kunnen ook toeslagen van toepassing zijn als een bestuurder jonger dan 25/30 of ouder dan 65/70 jaar is, afhankelijk van de autocategorie, de leverancier en het land. Deze verplichte toeslagen worden per dag berekend en zijn niet inbegrepen bij de huurprijs, en dienen in lokale valuta bij de verhuurbalie te worden voldaan. In sommige gevallen kan de toeslag voor een senior bestuurder worden vervangen door de aankoop van een extra verzekering, die in lokale valuta bij de verhuurbalie dient te worden betaald.

Ja, je kunt het eigen risico verlagen of verwijderen bij het verhuurkantoor als je aankomt, maar de kosten daarvan variëren, dus raadpleeg de Regels & Beperkingen voor de meest actuele prijzen. Het is mogelijk om dekking via een ander bedrijf aan te schaffen om je eigen risico te dekken in geval van schade tijdens de huurperiode. Het verhuurbedrijf kan nog steeds een borgsom eisen als je niet hun eigen verzekering gebruikt. Bovendien brengt het verhuurbedrijf de schade eerst bij jou in rekening, die je vervolgens zelf dient te claimen.

Mits je daartoe in staat bent en het veilig is, neem je onmiddellijk contact op met het autoverhuurbedrijf. Zij kunnen je vaak helpen bij het verkrijgen van informatie van de andere betrokken partijen, het regelen van het wegslepen en ze kunnen je helpen om een andere auto te krijgen. Veel verhuurbedrijven hebben verzekeringsvoorwaarden die vereisen dat er binnen 24 uur bij hen verslag wordt uitgebracht en/of dat er een politierapport wordt overlegd. Als je op dat moment contact opneemt met het verhuurbedrijf, krijg je de meest nauwkeurige informatie. Mocht het kantoor gesloten zijn, dan staat er op het huurcontract vaak een telefoonnummer van een hulplijn die je kan assisteren, dus zorg dat je dit bij de hand houdt. Als je het verhuurbedrijf niet kunt bereiken, neem dan foto’s en verzamel zoveel mogelijk informatie van alle betrokkenen. Als er geen anderen bij betrokken zijn en je het voertuig tijdens de verhuurperiode hebt beschadigd, dien je nog steeds direct contact op te nemen met het autoverhuurbedrijf om ze hiervan op de hoogte te stellen.

Het is mogelijk om dekking via een ander bedrijf aan te schaffen om je eigen risico te dekken in geval van schade tijdens de huurperiode. Het verhuurbedrijf kan nog steeds een borgsom eisen als je niet hun eigen verzekering gebruikt. Bovendien brengt het verhuurbedrijf eventuele schade eerst bij jou in rekening, die je vervolgens zelf dient te claimen.

Praktisch

Als je de juiste inlevertijd hebt aangevraagd tijdens het zoeken, is het kantoor gewoon open of accepteert het bedrijf inlevering buiten de reguliere kantooruren. Als je de auto buiten de reguliere kantooruren inlevert, kun je over het algemeen de auto achterlaten op het parkeerterrein van het verhuurbedrijf en verwijst men je naar een veilige faciliteit voor het inleveren van de sleutel. Zorg dat je het inleverproces verifieert bij het verhuurkantoor voordat je vertrekt. Als je onverwachts vertraging oploopt en je na sluitingstijd van het kantoor zult aankomen, kun je contact opnemen met het autoverhuurbedrijf om ze op de hoogte te stellen. Zij zullen je vervolgens laten weten wat je het beste kunt doen. Er worden in dit geval mogelijk extra kosten in rekening gebracht.

Je bevestigingsmail heeft een sectie ‘wanneer je aankomt’ waarin informatie staat over de locatie van de verhuurbalie of over een eventuele shuttleservice. Denk eraan dat sommige autoverhuurbedrijven mogelijk meerdere merken beheren per locatie, dus controleer deze gegevens voor je huurt. Als je de huurauto niet op een locatie bij de luchthaven hebt geboekt, staat het adres op je bevestiging.

De bestuurder dient in bezit te zijn van een geldig rijbewijs van minstens 1 jaar oud (dit kan variëren voor sommige leveranciers en landen). Internationale huurders dienen een geldig rijbewijs te tonen van hun land van vestiging. Als het rijbewijs van dat land niet in Latijnse tekens is geschreven, is een internationaal rijbewijs vereist. Klanten die in hun eigen land van vestiging huren, dienen over het algemeen ook twee bewijzen van hun adres te leveren. Als je naar het buitenland reist, is je paspoort of Europese identiteitskaart (als die wordt geaccepteerd) vereist.

De bestuurder dient ook in het bezit te zijn van een creditcard op zijn naam, ten behoeve van de borgsom (sommige bedrijven kunnen ook een debitcard accepteren, raadpleeg de Regels & Beperkingen). Let erop dat niet alle creditcards worden geaccepteerd. Sommige landen accepteren geen debitcards, American Express, Visa Premier of Diners Club. Het bedrag van de borgsom kan variëren, afhankelijk van de leverancier, maar is meestal voldoende om het eigen risico en een volle tank brandstof te dekken. Zorg dat je de Regels & Beperkingen controleert via de link op de boekingspagina bij het afrekenen van je boeking.

Het eigen risico kan variëren afhankelijk van het formaat van de auto en het land waarin je rijdt, van USD 0,00 in de Verenigde Staten tot EUR 2500 in Italië. Lees altijd de Regels & Beperkingen voordat je definitief boekt voor de details van je specifieke prijsopgave. Let er ook op dat een cascoverzekering meestal niet geldt voor onderstel, dak, banden, voorruit, ramen, interieur en zijspiegels. Er zijn veel verzekeringsmaatschappijen die jaarlijkse producten voor het verminderen van eigen risico verkopen, die in het geval van schade je eigen risico zouden dekken. Maar met deze polissen dien je nog steeds eerst zelf het eigen risico te betalen en het vervolgens te claimen bij je verzekeringsmaatschappij. De autoverhuurbedrijven zelf kunnen ook aanvullende producten aanbieden, zoals een Aanvullende cascoverzekering, waarmee het eigen risico verder wordt verlaagd (tot EUR 0,00).

Expedia is met alle leveranciers een wachtperiode van 2 uur overeengekomen. Het verhuurbedrijf houdt het voertuig vast tot 2 uur na de geboekte tijd of na de aankomsttijd als er een vluchtnummer is doorgegeven. Als je op een luchthaven een huurauto ophaalt nadat je vlucht is geland, raden we je ten zeerste aan om je vluchtnummer in te voeren op de boekingspagina.

Wanneer je de auto ophaalt, dien je een huurovereenkomst te tekenen. Hierin staat alles wat inbegrepen is en de extra’s waarmee je hebt ingestemd (zoals aanvullende verzekering, gps en upgrades). Ook bevestig je hiermee de conditie van het voertuig bij het ophalen. Als je schade of krassen op het voertuig opmerkt, moet je ervoor zorgen dat dit in het bijzijn van een medewerker van de autoverhuur wordt genoteerd in de documentatie. Als niemand aanwezig is om je te helpen, raden we je ten zeerste aan om foto’s van het voertuig te maken, met daarop een tijd- en datumstempel. Bij het inleveren adviseren we hetzelfde. Als er geen personeel aanwezig is om de conditie van het voertuig te bevestigen, neem dan weer foto’s voordat je de sleutels overhandigt. Je blijft verantwoordelijk voor de auto totdat deze weer is ingecheckt bij het autoverhuurbedrijf. Het nemen van voor-en-na-foto’s is de beste manier om te verzekeren dat er niet ten onrechte een eigen risico bij je in rekening wordt gebracht.

Boekingen en accessoires

Kinderzitjes worden niet gegarandeerd, omdat de voorraad ter plekke wordt bewaard. Als je deze aanvullende accessoires tijdens de boeking aanvraagt, wordt de autoverhuurder op de hoogte gesteld van je verzoek. Je wordt bij aankomst gevraagd om voor de kinderzitjes te betalen: deze zijn niet inbegrepen bij de prijs van je boeking bij ons. Raadpleeg voordat je afrekent de Regels en beperkingen voor meer informatie over de kosten van kinderzitjes.

Boekingen en brandstof

Je kunt gratis annuleren tot 6 uur voor de afgesproken tijd op de ophaaldatum en de kosten voor de autoverhuur van de klant worden volledig gerestitueerd. Er worden geen restituties gegeven voor boekingen die binnen 6 uur voor de ophaaltijd worden geannuleerd of voor ongebruikte huurdagen. Als de klant na het boeken aanpassingen wil maken aan de reis wat betreft de reisdatum en -tijd of de ophaallocatie, kan de klant bellen naar 020-2008459. De betreffende leverancier kan een toeslag in rekening brengen in het geval van een wijziging van de boeking. Raadpleeg de Regels & Beperkingen die je tijdens het boekingsproces ziet voor meer details.

Als de autoverhuur als onderdeel van een pakket is geboekt, dienen verzoeken van de klant om een reis te annuleren of te wijzigen telefonisch te worden ingediend door naar 020 -2008459 te bellen of online via de sectie ‘Reisplannen’ op de website. Deze verzoeken worden namens de betreffende leveranciers afgehandeld. In het geval van annulering van een pakketreisboeking door de klant kunnen Expedia en de leverancier een vergoeding eisen om de kosten te dekken van de al gemaakte reisarrangementen. Daarnaast kunnen standaard annuleringskosten in rekening worden gebracht door de leveranciers van elk onderdeel van de pakketreis, naast de autoverhuur, met betrekking tot elke annulering.

Internationaal

Sommige verhuurbedrijven staan toe dat je met je huurauto aangrenzende landen inrijdt, maar je kunt het beste deze voorwaarden in de Regels & Beperkingen verifiëren voordat je boekt.

autohuur